phone038-7850973 di t/m za 10 tot 17 uur
info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Welke olie heb ik nodig voor mijn 4-taktschakelbrommer?

Welke olie heb ik nodig voor mijn 4-taktschakelbrommer?

Regelmatig krijgen wij de vraag voor advies rondom olie: “Welke olie en hoeveel olie heb ik nodig?”. In deze blog lees je welke olie je nodig hebt en hoeveel olie er voor jouw brommer nodig is.
 

Bij de meeste 4-taktbrommers kun je op het motorblok bij de peilstok aflezen hoeveel olie er in het motorblok gaat, zie onderstaande foto’s. In de tabellen hebben we een overzicht gemaakt van veelvoorkomende 4-taktbrommers en de bijbehorende olie. In de meeste gevallen gaat er 0.1 tot 0.2L minder olie in het motorblok bij een oliewissel, dit komt doordat er altijd een beetje olie achterblijft na het aftappen. Controleer het oliepeil bij het vullen ook regelmatig tussendoor, zodat je niet te veel of te weinig olie in het motorblok hebt. Staat jouw brommer er niet tussen? Laat het ons gerust weten en we vullen deze blog graag aan.




 

Honda

Model Olie totaal (L) Olie verversen (L) Olie type
C50 / C70 OT en NT 0.7 0.6 10W40
C50 (AA04 en AA09) 1.0 0.8 10W40
SS50 0.7 0.6 10W40
Dax OT: ST50g, ST70, CT70 0.7 0.6 10W40
Dax NT: AB23 0.8 0.6 10W40
Chaly: CF50 0.8 0.6 10W40
Benly: CD50 / CD50s / CL50 0.8 0.6 10W40
CD50h 0.7 0.6 10W40
Solo 0.8 0.6 10W40
Motra CT50 0.8 0.6 10W40
Monkey Z50J2 0.8 0.6 10W40
Ape 50 0.9 0.8 10W40
P50 0.7 0.6 10W40
Novio PF50 0.7 0.6 10W40
Amigo PF50 0.75 0.65 10W40
PS50 0.8 0.7 10W40
PC50 0.8 0.7 10W40
CB50 0.9 0.8 10W40
CY50 0.9 0.8 10W40
XL50 0.9 0.8 10W40
XE50 0.9 0.8 10W40
C310 / C320 / TS50 0.8 0.7 10W40*
Dream 50: CB50V 1.1 1.0 (incl. filter) / 0.9 10W40**
C90 S90 CD90 OT (6v) 0.9 0.8 10W40
 
*Voor oudere (niet gereviseerde) C310 en C320 motorblokken kan 20W50 een betere optie zijn. Deze olie met hogere viscositeit is beter geschikt voor motorblokken waarbij de speling op de assen e.d. groter is geworden door ouderdom en oudere fabricagetechnieken. Bestel de geschikte 20W50 olie hier.
**Indien het CB50V blok getuned wordt voor race doeleinden dan adviseren wij het gebruik van een vol-synthetische olie.
 

Mash

Model Olie totaal (L) Olie verversen (L) Olie type
Fifty 50 0.8 0.7 10W40
Scrambler 50 0.8 0.7 10W40
X-ride 50 0.8 0.7 10W40
Dirt track 50 0.8 0.7 10W40
Seventy 125cc 1.0 0.9 10W40
Black Seven 125cc 0.95 0.85 10W40
British Seven 125cc 0.95 0.85 10W40
X-Ride 125cc 0.95 0.85 10W40
 

Hanway / AGM

Model Olie totaal (L) Olie verversen (L) Olie type
AGM Caferacer base 0.7 0.6 10W40
Hanway RAW 50 0.7 0.6 10W40
Hanway Scrambler 50 0.8 0.6 10W40
Hanway Muscle 50 0.8 0.7 10W40


Overige modellen

Model Olie totaal (L) Olie verversen (L) Olie type
Replica Dax 50cc 0.7 0.6 10W40
Replica Dax 125cc 0.8 0.7 10W40
 

Door 4taktwinkel meest verkochte motorolie:

Zoals je in de tabellen hebt gelezen is de 10W40 semi-synthetische motorolie de meest voorkomende motorolie. Vaak heb je aan 1 liter al genoeg voor een oliewissel. Is jouw 4-takt toe aan nieuwe olie? Bestel hem hier.

Waarom je speciale olie nodig hebt voor 4-taktschakelbrommers en motorfietsen

Bij schakelbrommers en motorfietsen draait de koppeling en de versnellingsbak mee in dezelfde olie als de rest van het motorblok zoals de krukas en cilinder en zuiger. Het motorblok van 4-taktschakelbrommers en motorfietsen zijn compacter en draaien meer toeren dan het motorblok van auto’s. Bij auto’s is het zo dat de koppeling helemaal niet in de motorolie meedraait en dat de versnellingsbak is voorzien van een speciale versnellingsbakolie. De olie voor 4-taktschakelbrommers en motorfietsen moet dus geschikt zijn voor een brede range van toepassingen; smeren van cilinder, zuiger, nokkenas en krukas bij hoge toeren, maar ook het smeren van de versnellingsbak én de koppeling zonder dat deze ongewenst gaat slippen.

Viscositeit van de motorolie

De viscositeit van een olie zegt iets over de mate van stroperigheid / dikte van een olie. Een praktisch voorbeeld: suikerstroop voor je pannenkoek heeft een hogere viscositeit dan water want het komt langzamer uit een fles stromen.
De viscositeit van olie wordt uitgedrukt in twee getallen. Een veelvoorkomende olie is de 10W40 olie. Die 10 zegt iets over de viscositeit bij lage temperaturen en de 40 bij hoge/bedrijfstemperaturen. Een dergelijke olie noemen we een multi-grade olie. Over het algemeen geldt: hoe hoger het getal hoe hoger de viscositeit van de olie.
De meeste motorblokken van onze geliefde 4-taktbrommers lijken technisch heel erg op elkaar. Daarom is de 10W40 olie geschikt voor de meeste modellen.

Het verschil tussen minerale, semi-synthetische en vol-synthetische olie

Voor wie graag wat dieper op de materie wil ingaan leggen we graag het verschil uit tussen minerale, semi-synthetische en vol-synthetische olie.

Minerale olie

Minerale olie is een olie die na raffinage zonder synthetische toevoegingen geschikt is als smeermiddel. De voordelen van minerale olie is dat deze goedkoper is en vaak goed geschikt is voor glijlagers. Echter is het nadeel dat dit type olie minder stabiel is dan semi-synthetische en vol-synthetische olie. Minerale olie wordt / werd voornamelijk toegepast in oude en originele motorblokken uit de jaren ’60. De minerale olie is in sommige gevallen beter geschikt voor oude pakkingen en keerringen. In de praktijk wordt minerale olie nauwelijks meer toegepast.

Semi-synthetische olie

Semi-synthetische olie bestaat deels uit minerale olie. Door extra stappen in het productieproces bestaat een semi-synthetische olie uit moleculen met een meer gelijkmatige grootte. Dit zorgt voor een gelijkmatige filmlaag. Door synthetische toevoegingen aan de olie is de olie beter geschikt voor hogere belastingen en temperaturen dan minerale olie. Door de gunstige prijs – kwaliteit verhouding is de semi-synthetische olie de meest gebruikte olie.

Vol-synthetische olie

Vol-synthetische olie is olie die een nog hoger temperatuur bereik heeft dan semi-synthetische olie. Deze olie is vaak wat duurder en wordt meestal toegepast in motorblokken die onder meer extreme omstandigheden presteren. Denk aan getunede en race motoren. In de praktijk is het niet nodig om voor een 4-taktschakelbrommer te kiezen voor een vol-synthetische olie.

Hoe kun je oliepeilen bij een 4-taktbrommer?

Er zijn twee verschillende manieren om olie te peilen. Hoe je olie peilt bij jouw brommer is afhankelijk van het type motorblok dat je hebt. De meeste brommers zijn voorzien van een oliepeilstok. Andere brommers (zoals de brommers van Mash) hebben een peilglaasje. Hoe gaat het oliepeilen in zijn werk? Ongeacht welke brommer je hebt is het meest accuraat om te peilen bij koude motor (die nog niet gedraaid heeft), alle olie verzamelt zich dan namelijk onderin het motorblok. Zorg dat je de brommer rechtop houdt, eventueel met hulp van iemand anders.

Peilen met de peilstok

Bij de meeste motorblokken met een horizontale cilinder is het nodig om olie te peilen met de peilstok. Om olie te peilen draai je de peilstok uit het motorblok. Dan veeg je de peilstok droog met een oude doek. Daarna dip je de peilstok in het motorblok, dus niet schroeven!  Daarna lees je op de peilstok het olieniveau af bij het geribbelde deel van de peilstok.

Peilen via een peilglaasje

Bij de schakelbrommers van Mash is het nodig om de olie te peilen met het peilglaasje. Houd de brommer rechtop. En lees het olieniveau af bij het peilglaasje. Zie onderstaande afbeelding

(bron: Mash Fifty gebruikershandleiding)

Hoe en hoe vaak moet je de olie vervangen?

Olie vervangen is een van de meest essentiële onderhoudstaken die je als brommereigenaar hebt uit te (laten) voeren. Schone en voldoende olie zorgt voor de nodige smering, afvoer van slijtdeeltjes en koeling van het motorblok. We leggen je in een aparte blog uit hoe en hoe vaak je de olie moet vervangen.

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog?

Neem gerust contact met ons op!
 
    20-06-2024 13:53     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.