Bij aanschaf van een motorblok realiseren veel mensen zich niet dat vaak de elektra van het motorblok (de ontsteking) of de elektra van het rijwiel (de rest van de brommer) aangepast moet worden. Wil je weten welk motorblok geschikt is voor jouw 4-taktbrommer? In dit blog leggen we uit welke type ontstekingen er zijn, bij welk motorblok het hoort en hoe dit samenwerkt met jouw brommer en de bijbehorende elektra.
Om de keuze van het juiste nieuwe motorblok overzichtelijk te maken geven we eerst uitleg over de verschillende type ontstekingen. Als een type ontsteking niet correspondeert met de elektra van de brommer dan kan dit een uitdaging met zich meebrengen (vaak op het gebied van verlichting en laadstroom). Voor de mindset kan je er vaak beter vanuit gaan dat een ontsteking meer bij de brommer(elektra) hoort dan bij het motorblok. De elektra zoals de spanningsregelaar en cdi unit zijn namelijk afgestemd op de ontsteking die af fabriek gemonteerd is op het motorblok.
Het grootste verschil vinden we tussen OT en NT ontstekingen. Vaak wordt dit ook wel 6v of 12v genoemd of contactpunten en CDI. We leggen eerst het verschil tussen beide systemen uit.
Op onze website schrijven we vaak over OT en NT. Met OT bedoelen we “oud type”. Dit type ontsteking komt voor op brommers van eind jaren ’60 tot begin jaren ’80. Een OT is te herkennen aan het gebruik van contactpunten die het ontstekingsmoment (de vonk) bepalen. In verreweg de meeste gevallen is de brommer met een oud type ontsteking voorzien van 6 volt elektra. Een oud type ontsteking vind je in onder andere:
De Honda C310, C320, PF50 en CB50 zijn ook voorzien van een 6 volt elektrisch systeem, maar hebben een totaal ander type motorblok dan bovenstaande modellen. Derhalve bedoelen we deze types dus niet als we het over “oud type” hebben. Voor CB50 is overigens wel een CDI-ontsteking te koop, daarover later meer.
Bij nieuwere types Honda (vanaf begin jaren ’80) en alle Chinese reproductie motorblokken vind je een CDI-ontsteking. Een CDI-ontsteking wordt ook wel een elektronische ontsteking genoemd. Het grootste verschil is dat dit type ontsteking geen contactpunten meer heeft maar het tijdstip van de ontsteking bepaald wordt door de CDI-unit. In verreweg de meeste gevallen is een 4-taktbrommer met CDI-ontsteking voorzien van 12 volt elektra. Modellen die af fabriek geleverd zijn met CDI-ontsteking en 12 volt elektra zijn:
Weet je zeker dat je een CDI-ontsteking hebt, dan ben je er nog niet. Hierin kunnen we namelijk nog twee types onderscheiden: spoelen met – en spoelen zonder massa. En dus ook bijhorend systeem in brommer.

Deze zijn meestal herkenbaar aan een witte en gele draad voedingsdraad (helaas worden deze kleuren niet altijd door elke fabrikant zo gebruikt).
Om het zeker te weten: Meet met een multimeter of de draden die uit de spoel komen (wit of geel) verbinding hebben met de massa draad of de grondplaat van de dynamo. Als dit het geval is dan heb je spoelen met massa. Deze spoelen worden gebruikt voor een AC systeem.

Deze zijn meestal herkenbaar aan 2 (of soms 3) gele voedingsdraden (helaas worden deze kleuren niet altijd door elke fabrikant zo gebruikt). Om het zeker te weten: Meet met een multimeter of de draden die uit de spoel komen (wit of geel) verbinding hebben met de massa draad of de grondplaat van de dynamo. Als er geen verbinding is tussen de kabel en de grondplaat heb je spoelen zonder massa. Bij dit systeem is de verlichting meestal geschakeld via het contactslot en brand dus ook het dimlicht als de brommer op contact staat. Dit systeem komt vaak voor bij nieuwere replica’s zoals Hanway en Mash. Deze spoelen worden voornamelijk gebruikt is een DC-systeem.
Voor meer Info over het aansluiten van de juiste spanningsregelaar bij de verschillende spoelen zie : https://4taktwinkel.nl/spanningsregelaar-aansluiten
Tot slot onderscheiden we nog twee veel voorkomende systemen.
Bij het AC of wisselspanning systeem werkt de verlichting en ontsteking op wisselspanning. Dit is het meest voorkomende systeem voor de bekende Honda 4-takt schakelbrommers. De cdi-unit krijgt zijn voeding direct vanaf de ontstekingsspoel. Meestal zijn dan alleen knipperlichten, neutraallampje, claxon en remlicht geschakeld via de accu. Brommers met een AC systeem kunnen dus wel starten zonder accu. Dit is de meest voorkomende CDI-unit voor brommers met een AC systeem: https://4taktwinkel.nl/1030150012-CDI-unit-onbegrensd
Opmerking: In de praktijk heb je ook DC systemen waar de ontsteking toch via de ontstekingsspoel zit geschakeld. (Voorbeeld Hanway Raw 50). Hier is dus alles via de accu geschakeld (DC) behalve de ontsteking. In dat geval heb je toch een AC CDI-unit nodig.
Bij het DC of gelijkstroom systeem is alles (verlichting/ontsteking) via de accu geschakeld, ook de ontsteking. Dus met lege accu kan je de brommer ook starten. Wanneer een ontsteking echt bedoeld is voor een DC systeem heeft soms geen separate voedingsdraad voor de CDI/ ontsteking (omdat deze zijn voeding krijgt via de accu). Een veel voorkomende CDI-unit voor een DC systeem is: https://4taktwinkel.nl/1110007445-CDI-unit-onbegrensd-gelijkstroom
Opmerking: Meestal heeft een DC systeem massa-vrije spoelen
Opmerking: Heb je een brommer met een DC systeem en een motorblok vervangen die is voorzien van een ander type ontsteking die voorzien van een ontsteking mét voedingsdraad, dan kan je de aanwezige voedingsdraad voor de CDI (rood/zwart) gewoon afdoppen.
Opmerking: Het kan in de praktijk erg handig zijn om de ontsteking van het oude motorblok over te zetten op het nieuwe motorblok, dan hoef je aan de elektra van het rijwiel niets te aan te passen. Let er dan op dat je een motorblok koop waarbij dat kan. Voorbeeld: als je eerst een motorblok met een bovenliggende startmotor, koop dan daarna weer een motorblok met bovenliggende startmotor zodat de kans het grootst is dat je de ontsteking kunt overzetten.
Wanneer je een NT (Nieuw Type) of reproductie (zoals Zongshen of Lifan) motorblok gaat gebruiken op een OT brommer zul je de elektra moeten aanpassen. Een OT brommer heeft namelijk geen aansluiting voor een cdi unit of spanningsregelaar (om de grotere stroom opbrengst af te regelen). Om je te helpen hebben we hiervoor een gemakkelijke kant-en-klare oplossing ontwikkeld: https://4taktwinkel.nl/1110000707-CDI-12-volt-aansluit-set-voor-6-volt-brommer (leverbaar in diverse varianten).
Je kunt er ook voor kiezen om een OT motorblok te voorzien van een CDI-ontsteking. Voor het plaatsen van een CDI-ontsteking op OT motorblokken hebben we een set met ontsteking ontwikkeld. CDI ontsteking ombouw set & 12 volt elektra, past op SS50, CD50 - 4taktwinkel.nl (leverbaar in diverse varianten).
Aansluitset:

Eenvoudige installatie:

In veel gevallen is het lastig om een motorblok met startmotor te plaatsen onder een OT brommer. Er is dan namelijk te weinig ruimte voor de startmotor en/of de grotere accu die je nodig hebt t.b.v. de startmotor.
Veel verkochte motorblokken voor OT brommers zijn die van Lifan, Zongshen en YX: 4taktwinkel.nl - Motorblokken
Voor de Honda CB50 en CY50 zijn geen pas klare reproductie motorblokken verkrijgbaar. Wel is het mogelijk om een Honda CB50j of CY50 te voorzien van CDI-ontsteking. Voor de CB50j en CY50 hebben we een mooie set samengesteld: https://4taktwinkel.nl/1110000122-CDI-ontsteking-ombouw-set-12-volt-elektra-CB50-CY50
CDI ontsteking voor CB50j:
De brommers van Mash zijn allemaal voorzien van nagenoeg hetzelfde motorblok. Er is echter wel een verschil tussen de euro 3 / 4 en euro 5 motorblokken. De euro 5 motorblokken zijn namelijk voorzien van een injectiesysteem. Ten opzichte van het euro 3 / 4 motorblok heeft de euro 5 variant een extra aansluiting op de cilinderkop t.b.v. de temperatuur sensor en is het motorblok voorzien van een andere ontsteking / dynamo voor meer opbrengst t.b.v. het injectiesysteem. Voor Mash bromfietsen is een vervangend motorblok leverbaar in de kleur zilver of zwart. Deze vervangende motorblokken zijn gebaseerd op de euro 3 / euro 4 variant.
Deze motorblokken zijn ook te gebruiken voor de euro 5 brommers. Dan zul je de aansluiting voor de temperatuursensors in de cilinderkop moeten namaken. Ook zal de ontsteking in zijn geheel moeten worden overgezet.

De Hanway Raw 50 is af fabriek voorzien van een motorblok met bovenliggende startmotor. Deze kan vervangen worden door andere reproductiemotorblokken met bovenliggende startmotor. Echter, motorblokken met bovenliggende startmotor zijn niet altijd even goed verkrijgbaar. Een goed alternatief kan dan zijn om een motorblok zonder startmotor te monteren. Motorblokken met onderliggende startmotor zijn niet geschikt voor de Hanway Raw 50 omdat dit niet past i.c.m. het frame van de brommer.
Motorblok met bovenliggende startmotor:
Mocht je vragen hebben n.a.v. dit blog. Neem dan gerust contact met ons op voor advies voor jouw specifieke project.
Geen reacties gevonden.