phone038-7850973 di t/m za 10 tot 17 uur
info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Houd je 4-takt brommer in topconditie met ons onderhoudsplan!

Houd je 4-takt brommer in topconditie met ons onderhoudsplan!
Als 4-takt liefhebber wil je natuurlijk zo lang mogelijk plezier hebben van jouw 4-taktbrommer(s). Waarschijnlijk weet je ook wel dat het regelmatig onderhouden van je brommer erg belangrijk is! Een goed onderhouden brommer zorgt niet alleen voor betrouwbare en soepele ritten, maar verlengt ook de levensduur van je brommer en vermindert de kans op onverwachte reparaties.

Maar wanneer pleeg je welk onderhoud, en waarom? Met onderstaand onderhoudsplan helpen we je op weg! We bespreken hierin enkele essentiële onderhoudstaken die je brommer in topconditie houden, zodat je optimaal kunt genieten van elke rit.

Tip: download het onderhoudsplan, print het uit en personaliseer het voor jouw brommer. Zo heb je een overzichtelijke reminder voor in je garage of werkplaats, en vergeet je nooit meer een onderhoudsbeurt.

Regelmatig onderhoud (elke 1.000 – 1.500 km)
Er zijn verschillende onderdelen van de brommer die je elke 1000 tot 1.500 kilometer moet onderhouden. Het gaat hierbij om de volgende taken:
  1. Kleppen stellen: Kleppen die goed gesteld zijn, zorgen voor een optimale verbranding en prestaties van de motor. Door slijtage kan er echter speling ontstaan bij de kleppen. Te los gestelde kleppen zorgen voor een tikkend geluid en kunnen de klep kapot hameren. Te strak gestelde kleppen sluiten niet goed af op de cilinderkop en leiden uiteindelijk tot compressie verlies of het verbranden van de uitlaatklep.
    Het stellen van de kleppen is vrij eenvoudig, mits je de juiste gereedschappen hebt. Wil je weten hoe je dit precies doet? Bekijk dan onze video waarin we uitleggen hoe je de kleppen van een viertaktbrommer stelt.
  2. Olie verversen: De olie in je motorblok bevat belangrijke additieven en moleculen die slijtage in je motorblok tegengaan. Hoe ouder de olie, hoe meer deze eigenschappen verdwijnen. Ook verzamelt de olie na verloop van tijd viezigheid, die weer in het motorblok terecht kan komen. En dat wil je niet! Vervang daarom regelmatig je olie (en eventueel oliefilter.
  3. Ketting spannen & smeren: Een goed gespannen en gesmeerde ketting verbetert de overdracht van kracht van de motor naar het achterwiel, wat ervoor zorgt dat je brommer soepel loopt. Een te slappe, of droge, ketting kan bovendien zorgen voor slijtage aan de ketting en tandwielen. Check daarom geregeld of je je ketting moet spannen en/of smeren.
  4. Banden oppompen: Je rijdt pas écht lekker met de juiste bandenspanning. Te zachte banden zorgen namelijk voor minder stabiliteit, een langere remweg, een hoger brandstofverbruik en meer slijtage. De juiste bandenspanning verschilt per brommer, en hangt af van het gewicht, het type band en de belasting van de banden. De achterband heeft meestal meer druk nodig, omdat daar meer gewicht op zit. Meestal volstaat 2,25 bar voor de voorband en 2,5 bar voor de achterband. Controleer regelmatig je bandenspanning, zeker wanneer je brommer langere tijd stil heeft gestaan. En check dan direct de conditie en het profiel van je banden!
  5. Lagers controleren: Brommers bevatten verschillende lagers. Lagers verminderen wrijving en zorgen ervoor dat bewegende delen soepel kunnen ronddraaien. Met een versleten lager draait bijvoorbeeld een as een stuk stroever en slijt deze sneller. Ook mag een lager geen horizontale of verticale speling hebben. Je kunt dit voorkomen door lagers regelmatig te controleren op speling en slijtage, en te vervangen indien nodig.
  6. Speling op balhoofd en achterbrug controleren: Het balhoofd is de belangrijke verbinding tussen het frame en de voorvork. De achterbrug is de achterwielophanging van je brommer. Wanneer je hier te veel speling hebt, kan de brommer instabiel en moeilijk bestuurbaar worden. Controleer deze dus, en pas aan indien nodig. Zo verlaag je het risico op ongelukken.

Incidenteel onderhoud
Ook zijn er verschillende specifieke onderdelen van je brommer die veel je minder frequent hoeft te controleren en onderhouden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de volgende taken:
 
  1. Kabels schoonmaken en smeren: Wanneer je bezig bent met een onderhoudsbeurt, moet je wel eens een kabel losmaken. Denk er op dat moment dan aan om de kabel, voordat je deze terugplaatst, even schoon te maken en te smeren. Zo blijft deze soepel lopen.
  2. Elektra schoonmaken: Trek je een stekker los? Wen jezelf dan aan om deze direct schoon te maken en in te spuiten met contactspray voordat je deze terugplaatst.
  3. Rubbers controleren: Rubbers zorgen voor stabiliteit en voorkomen speling en trillingen bij onderdelen van je brommer. Haal je een onderdeel los, controleer dan direct de staat van het rubber. Vervang het rubber indien nodig.
  4. Velgen beschermen: Kou en vocht kunnen zorgen voor corrosie (roest) op je brommer. Je kunt chromen en metalen onderdelen, zoals velgen en spaken, beschermen door deze in te spuiten met vaseline spray. We raden je aan om dit in de herfst en winter zeker te doen. Naast het beschermen van chromen en metalen onderdelen, kun je natuurlijk ook het chroom poetsen. Hoe je dit doet, zie je in deze video!
  5. Ketting en tandwielen vervangen: De ketting en tandwielen zijn een onmisbaar onderdeel van je brommer en slijten langzaam af, bij normaal gebruik. Een versleten kettingset kan leiden tot slechtere prestaties en lagere betrouwbaarheid en veiligheid van je brommer. We adviseren om je kettingset (ketting en tandwielen) regelmatig te controleren op slijtage, en deze sowieso elke ca. 5.000 – 10.000 kilometer te vervangen.
  6. Banden vervangen: Banden zorgen voor grip, stabiliteit en controle van je brommer. Niet alleen de bandenspanning is belangrijk, maar zeker ook het profiel van je banden. Bij versleten banden met weinig profiel kun je grip verliezen, zeker op een nat wegdek. Worden je banden droog, zijn ze ouder dan 5 jaar, of heb je er 5.000 (achterband) tot 10.000 (voorband) kilometer mee gereden? Vervang deze dan!
    08-03-2024 08:45     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.