• Voor 15.00u besteld. Vandaag verzonden!
  • Gratis verzending vanaf €75,-
  • Meer dan 5000 producten op voorraad

F13 - KOPLAMP EN TELLER

Hier zoek je eenvoudig naar onderdelen via de tekeningen van de Honda ST50g "Dax"

Origineel op de markt gebracht naast de monkey als prototype. Een 49cc 4taktblok met semi-automatische koppeling en 10-inch wielen. De ST50G is origineel voor de Duitse markt en is nooit in Nederland als bromfiets geleverd. * 
  • Klik op een van de onderstaande afbeelding om de product lijst bij die afbeelding te openen
  • Klik op een nummer in de lijst om het product te vinden, te bekijken en te bestellen.
  • Kun je iets niet vinden? Neem contact met ons op.

Terug naar modellen overzicht
 *|||stuklijstapp url=|https://coosmatser.nl/stuklijstapp/partlist_Honda ST50g v2 NL.json| stuklijstapp|||*



Honda Dax


De honda dax is een kleine brom/motorfiets geproduceerd door Honda.
Deze is origineel geleverd als 50, 70 en 90cc. Wel zijn er veel verschillende fabrikanten die deze bromfiets als replica in 50cc maar ook met 125cc produceren.
De naam "Dax" komt van het hondje dat op een japanse dax staat afgebeeld. Het hondje dat is afgebeeld is een dachshund (teckel). 
Toen Honda kwam met de honda monkey was deze bedoeld voor 1 persoon. Honda wou naast deze monkey ook een bromfiets ontwikkelen die klein en compact is, maar ook 2 personen kan vervoeren.
Eind 1967 begon de ontwikkeling van de dax en in 1968 werdt het eerste prototype gepresenteerd. De eerste dax had een hoge uitlaat, voorvork onder een vrij grote hoek en de achterbrug was gemaakt van motorsteunen van een Honda N360. Een kleine auto van Honda
In 1969 kwam de Dax voor het eerst op de markt. Deze productversie had een grotere koplamp, andere uitlaat en een normale achterbrug. 
ook was van deze versie de voorvork uitneembaar, zodat hij snel vervoerd kon worden achter in een auto.

 

ST50Z & ST70Z


klassieke type met:
  • Uitneembare voorvork
  • Lage uitlaat
  • Zilveren spatborden
 

ST50EZ & ST70EZ

Sportieve type met:
  • Chrome spatborden
  • Hoge uitlaat 
 

CT70 K0

  • Amerikaanse
  • Beschermplaat
  • Hoog spatbord
  • Geen knippers en uitneembare voorvork
  • 3 bak semi
  • - 3 kleuren: candy rood, candy blauw, candy goud.
 

CT70h

  • 3 kleuren: candy oranje, candy groen en candy blauwgroen
  • 4bak
  • handkoppeling

ST50K1 & ST70k1 (Europa)

 

ST50G & ST70G (Duitsland)

  • hoge uitlaat
  • klassieke spatborden
  • knipperlichten andere positie
  • bagagerekje optioneel

De dax is nooit in nederland als bromfiets geleverd vanwage de afwezigheid van het witte spatbord en trappers. wel een paar als motorfiets.
 

ST50 & ST70 (lady dax/white dax)

  • Speciale uitvoering origineel van Honda
  • Witte kleur met speciale stickers
  • Apart zadeldekje
 

ST50 & ST70 K2 (1972)

  • 45km/h dmv verlatend vliegwiel, kleine carburateur, kleine inlaat en milde nokkenas.
 

St50 & ST70 K3 (1978)

  • Nieuwe kleuren:
  • Candy rood met witte, blauwe of zwarte stickers
  • Candy blauw met gele, witte of zwarte stickers
  • Groen met gele, witte of zwarte stickers
  • Oranje met gele, witte of zwarte stickers

Engeland kreeg een extra variant in candy smoke bruin
De laatste daxen zijn in europa geleverd rond 1980. Hierna kwam de CY als opvolger.
 

CT70 K1 en HK1

In amerika werdt de CT70 K0 type opgevolgt door de K1 en de HK1 in 1972.
Deze kwam in twee kleuren: candy rood en candy geel. 
Deze motorfiets kwam met een optionele 4bak met handkoppeling wat hem erg geliefd maakte. 
Ook had deze CT een hydraulische voorvork en de kilometerteller los van de koplamp.
De ST serie kreeg pas veel later deze voorvorken.  
 

ST90 (1972)

De ST90, die ook uitkwam in 1972, was een aparte motorfiets. 90cc, zware koppeling en 14inch spaakwielen.
deze lijkt dan ook veel minder op een dax. Maar toch behoort deze motorfiets tot deze serie.
De uitlaat, het zadel en stuur met knipperlichten is niet te vinden op andere modellen wat deze motorfiets dus heel erg uniek maakt. 
 

CT70 K2

Deze kwam een jaar later, in 1973 op de markt. 
De onderpoten hadden weer beschermt door rubbers in plaats van metalen beschermingen.
twee kleuren: Blauw en oranje.
 

CT70 K3

de K3 verschilt bijna niks met de K2 behalve dat er knipperlichten bij kwamen.
 

CT70 K4

Door de inflatie in amerika rond die tijd kreeg deze wat andere onderdelen. In 1975 kwam dit type uit met een chrome bougieberschermer en de candykleuren waren niet
meer leverbaar. 

In 1976 werd de wetgeving aangepast en mocht de K aanduiding niet gebruikt meer worden. 
het bouwen ging door tot 1982 maar er werden steeds meer delen vervangen door plastic onderdelen.
Er was maar 1 kleur leverbaar die met elk jaar wisselde.

 

AB23 

In de jaren 80 kwam dan eindelijk de nieuwe dax met de volgende punten:
  • De contactpunten werden vervangen door 12v en een cdi ontsteking.
  • Chrome spatborden
  • Gelagerde nokkenas
  • Hydraulische voorvork
  • Nieuwe grotere knipperlichten
  • 3 kleuren: candy rood, candy blauw en zilver met verschillende sticker opties.
 

AB23 (1991)

  • Zwart blok
  • Zwarte uitlaat
  • Witte wielen 
  • Gekleurde spatborden
in de kleuren rood, wit en zwart.

In 1999 stopte Honda met het bouwen van de Dax.
De rechten werden verkocht aan jincheng en zodoende kwamen er veel replica's op de markt.
Dit zorgte wel voor een grote stroom replica onderdelen. Ook zijn er veel tuningsmerken te vinden om je originele of imitatie dax op te leuken.
Denk hierbij aan Takegawa, Kitaco of G-Craft.

 
Lees meer
Lees minder
F13 - KOPLAMP EN TELLER
We gebruiken cookies om uw browse-ervaring te verbeteren en ons websiteverkeer te analyseren. Door op ‘Accepteren’ te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.