Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.
Opknapper gekocht? In 10 stappen maak je deze in de basis weer rijklaar!
De meeste brommers die je bij ons koopt, kunnen rijklaar afgeleverd worden. Maar bij onze scherp geprijsde opknappers moet je hier zelf nog wat tijd en aandacht in stoppen.
Twijfel jij nog of je de uitdaging aandurft om een eigen project op te pakken? Niet gevreesd! Doorloop de 10 stappen die wij ook in onze werkplaats volgen, en dan is jouw opknapper straks weer keuring- of rijklaar. En heel eerlijk; niets is zo leuk als rijden op een 4-taktbrommer die je eigenhandig opgeknapt hebt. Voor je het weet ga je aan de slag met je volgende project 😉
Stap 1: Vervang de bougie
Wij raden aan om de bougie van een opknapper altijd te vervangen. Een goede vonk is namelijk essentieel voor goed startende en rijdende brommer. Controleer ook altijd de oude bougie; mocht deze erg roestig, vuil of beschadigd zijn, dan is het verstandig om ook de cilinderkop en cilinder te demonteren en te controleren.
Stap 2: Controleer het brandstofsysteem
Controleer het brandstofsysteem op een aantal punten:
Stap 3: Maak de carburateur schoon
Wij raden aan om de carburateur van een opknapper altijd schoon te maken, zowel van buiten als van binnen. Vaak heeft de brommer namelijk lange tijd stilgestaan, waardoor er resten van (ingedroogde) benzine in kunnen zitten. Vervang bij het terugplaatsen van de carburateur ook altijd de pakkingen, bijvoorbeeld met onze afdichtingensets.
Stap 4: Vervang de olie
Je kunt controleren of er nog olie in het blok zit, en of deze nog in goede staat is. Maar eigenlijk raden wij aan om de olie van een opknapper altijd te vervangen voor nieuwe olie.
Controleer hierna de werking van de oliepomp. Dit doe je door de bout te lossen die aan de zijkant van de cilinderkop door de kop zit. Daarna trap je de brommer aan met de kickstarter. Als de brommer een paar seconden heeft gelopen, moet er olie langs de losgedraaide bout stromen. Zorg er dus voor dat je ook een lekbak plaatst om de olie op te vangen.
Stap 5: Controleer en stel de kleppen
Controleer de kleppen, en stel deze goed af. Zo zorg je voor een optimale verbranding en prestaties van de motor. Zorg ervoor dat de klepspeling tussen de 0,05 mm en 0,10 mm is. Denk eraan dat je zowel de inlaatklep als de uitlaatklep stelt. Het stellen van de kleppen is vrij eenvoudig, mits je de juiste gereedschappen hebt zoals een klepstelsleutel en voelermaatjes. Bekijk ook onze video waarin we laten zien hoe je de kleppen van een viertaktbrommer stelt.
Stap 6: Controleer de koppelingsplaten
Controleer de staat van de koppelingsplaten. De meeste opknappers hebben langere tijd stilgestaan, en hierdoor kunnen de koppelingsplaten verkleefd of sterk vervuild zijn. Indien dit het geval is, kun je het beste de koppelingsplaten vervangen en het koppelingshuis goed schoonmaken. Zorg dat je de koppelingsplaten vervangt voor de juiste soort, geschikt voor een handkoppeling of semiautomatische koppeling. Ga je de koppelingsplaten vervangen? Doe dit dat voordat je de olie ververst 😉
Stap 7: Vervang de banden
Wij raden aan om zowel de binnenbanden als buitenbanden van een opknapper altijd te vervangen omdat deze vaak verouderd zijn. Voordat je banden vervangt, kun je ook eerst de conditie en het profiel van de banden controleren.
Stap 8: Vervang de accu
Wij raden aan om de accu van een opknapper altijd te vervangen. Vaak heeft deze zijn maximale levensduur namelijk al bereikt. Wij hebben verschillende accu’s beschikbaar, bijvoorbeeld een 6 volt (zuur)accu (o.a. geschikt voor een oud type C50), of een 12 volt (gel)accu (o.a. geschikt voor een nieuw type C50).
Stap 9: Controleer de verlichting en reflectoren
Controleer of de verlichting op je brommer goed werkt, en vervang eventuele doorgebrande lampen.
Stap 10: Maak je brommer klaar voor de keuring
Voordat je met je brommer de openbare weg op mag, heeft je brommer een Nederlands kenteken nodig. Dit krijg je nadat de RDW je brommer (goed)gekeurd heeft.
Zorg ervoor dat je, indien nodig, je brommer begrensd hebt voordat je deze laat keuren. Dit doe je door tussen de uitlaat en de cilinderkop een 30 mm carrosseriering te plaatsen.
Heb je alle stappen doorlopen? Dan loopt jouw opknapper waarschijnlijk weer als een zonnetje! We wensen je veel rijplezier en veilige kilometers. En mocht je op zoek zijn naar een nieuw project of onderdelen, laat het ons dan weten door contact met ons op te nemen. We helpen je graag!
Twijfel jij nog of je de uitdaging aandurft om een eigen project op te pakken? Niet gevreesd! Doorloop de 10 stappen die wij ook in onze werkplaats volgen, en dan is jouw opknapper straks weer keuring- of rijklaar. En heel eerlijk; niets is zo leuk als rijden op een 4-taktbrommer die je eigenhandig opgeknapt hebt. Voor je het weet ga je aan de slag met je volgende project 😉
Stap 1: Vervang de bougie
Wij raden aan om de bougie van een opknapper altijd te vervangen. Een goede vonk is namelijk essentieel voor goed startende en rijdende brommer. Controleer ook altijd de oude bougie; mocht deze erg roestig, vuil of beschadigd zijn, dan is het verstandig om ook de cilinderkop en cilinder te demonteren en te controleren.
Stap 2: Controleer het brandstofsysteem
Controleer het brandstofsysteem op een aantal punten:
- Controleer of er sprake is van brandstoftoevoer naar de carburateur.
- Kijk in de tank en controleer of deze vrij is van roest en oude benzine. Verwijder eventueel de oude benzine.
- Controleer de werking van de benzinekraan. Deze mag uiteraard niet lekken naar buiten toe.
- Controleer de benzineslang. Deze mag niet uitgedroogd of uitgehard zijn.
Stap 3: Maak de carburateur schoon
Wij raden aan om de carburateur van een opknapper altijd schoon te maken, zowel van buiten als van binnen. Vaak heeft de brommer namelijk lange tijd stilgestaan, waardoor er resten van (ingedroogde) benzine in kunnen zitten. Vervang bij het terugplaatsen van de carburateur ook altijd de pakkingen, bijvoorbeeld met onze afdichtingensets.
Stap 4: Vervang de olie
Je kunt controleren of er nog olie in het blok zit, en of deze nog in goede staat is. Maar eigenlijk raden wij aan om de olie van een opknapper altijd te vervangen voor nieuwe olie.
Controleer hierna de werking van de oliepomp. Dit doe je door de bout te lossen die aan de zijkant van de cilinderkop door de kop zit. Daarna trap je de brommer aan met de kickstarter. Als de brommer een paar seconden heeft gelopen, moet er olie langs de losgedraaide bout stromen. Zorg er dus voor dat je ook een lekbak plaatst om de olie op te vangen.
Stap 5: Controleer en stel de kleppen
Controleer de kleppen, en stel deze goed af. Zo zorg je voor een optimale verbranding en prestaties van de motor. Zorg ervoor dat de klepspeling tussen de 0,05 mm en 0,10 mm is. Denk eraan dat je zowel de inlaatklep als de uitlaatklep stelt. Het stellen van de kleppen is vrij eenvoudig, mits je de juiste gereedschappen hebt zoals een klepstelsleutel en voelermaatjes. Bekijk ook onze video waarin we laten zien hoe je de kleppen van een viertaktbrommer stelt.
Stap 6: Controleer de koppelingsplaten
Controleer de staat van de koppelingsplaten. De meeste opknappers hebben langere tijd stilgestaan, en hierdoor kunnen de koppelingsplaten verkleefd of sterk vervuild zijn. Indien dit het geval is, kun je het beste de koppelingsplaten vervangen en het koppelingshuis goed schoonmaken. Zorg dat je de koppelingsplaten vervangt voor de juiste soort, geschikt voor een handkoppeling of semiautomatische koppeling. Ga je de koppelingsplaten vervangen? Doe dit dat voordat je de olie ververst 😉
Stap 7: Vervang de banden
Wij raden aan om zowel de binnenbanden als buitenbanden van een opknapper altijd te vervangen omdat deze vaak verouderd zijn. Voordat je banden vervangt, kun je ook eerst de conditie en het profiel van de banden controleren.
- Controleer of je het canvas van de band niet ziet. De band mag wel kleine droogte scheurtjes bevatten.
- Controleer of de banden voldoende profiel hebben: minimaal 1 mm.
- Zorg voor de juiste bandenspanning. Houd 2,2 bar aan voor je voorband, en 2,5 bar voor je achterband.
Stap 8: Vervang de accu
Wij raden aan om de accu van een opknapper altijd te vervangen. Vaak heeft deze zijn maximale levensduur namelijk al bereikt. Wij hebben verschillende accu’s beschikbaar, bijvoorbeeld een 6 volt (zuur)accu (o.a. geschikt voor een oud type C50), of een 12 volt (gel)accu (o.a. geschikt voor een nieuw type C50).
Stap 9: Controleer de verlichting en reflectoren
Controleer of de verlichting op je brommer goed werkt, en vervang eventuele doorgebrande lampen.
Stap 10: Maak je brommer klaar voor de keuring
Voordat je met je brommer de openbare weg op mag, heeft je brommer een Nederlands kenteken nodig. Dit krijg je nadat de RDW je brommer (goed)gekeurd heeft.
Zorg ervoor dat je, indien nodig, je brommer begrensd hebt voordat je deze laat keuren. Dit doe je door tussen de uitlaat en de cilinderkop een 30 mm carrosseriering te plaatsen.
Heb je alle stappen doorlopen? Dan loopt jouw opknapper waarschijnlijk weer als een zonnetje! We wensen je veel rijplezier en veilige kilometers. En mocht je op zoek zijn naar een nieuw project of onderdelen, laat het ons dan weten door contact met ons op te nemen. We helpen je graag!
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.