Algemeen:
6 Volt
Geeft aan dat het om oudere type brommers gaat met een contactpunten ontsteking en 6 volt elektra systeem. (+/- jaren 70 en ouder)
12 Volt
Geeft aan dat het om nieuwere type's gaat met een elektronische ontsteking en een 12 volt elektra systeem. (+/- jaren 80 en jonger)
CDI
Elektronische ontsteking, dit gaat nagenoeg altijd samen met een 12 volt systeem.
NOS
New Old Stock. Nieuw maar uit oude voorraad. Dit zijn vaak lastig te verkrijgen onderdelen en zodoende zijn ze vaak duurder.
OT
Oud type
NT
Nieuw type
4SP
Ons huismerk 4Stroke Parts
Repro
Vervangende onderdelen, niet origineel van Honda
Honda C50:
Oud type (OT)
C50 (of C70, C90) met de tank op het frame met 4 bouten, contactpunten ontsteking en 6 volt elektra systeem.
K1
Een C50 K1 heeft de tank verzonken in het frame. en een motorblok met extra koelvinnen op het ontstekingsdeksel en het koppelingscarter. De C50 K1 heeft een iets opgebogen stuur t.o.v. een C50 OT of NT.
Nieuw type (NT)
C50 (of C70, C90) met de tank verzonken in het frame, CDI ontsteking en 12 volt elektra systeem.
Honda Dax:
Oud type (OT)
Originele Honda Dax (dus geen replica) met contactpunten ontsteking en 6 volt elektra systeem.
Nieuw type (NT)
Originele Honda Dax (AB23) die het meest op de replica's lijkt en een CDI ontsteking met 12 volt elektra systeem heeft.
Carburateurs
Smalle flens
Een smalle flens carburateur heeft een boutafstand van 42mm (gemeten van hart tot hart).
Brede flens
Een brede flens carburateur heeft een boutafstand van 48mm (gemeten van hart tot hart).
Motorblokken
GK4
De naam GK4 heeft te maken met het type motorblok. Een GK4 motorblok is altijd een NT (12V) motorblok. Dit komt voor op de nieuwere types van Honda. Een GK4 motorblok kenmerkt zich door een kleine verbrandingkamer in de cilinderkop. Het GK4 motorblok komen we onder andere tegen op de Honda C50, Honda CD50s (Benly) en Solo. De tekst GK4 is vaak ingegoten in de cilinderkop. De motorcode van een GK4 is model afhankelijk.
139FMA
Het 139FMA motorblok komt voor op de replica brommers van onder andere Skyteam. Hij kan zowel met als zonder startmotor zijn voorzien. Een 139FMA motorblok is standaard voorzien van een 49cc cilinderset. Technisch gezien heeft het 139FMA motorblok veel overeenkomsten met het GK4 motorblok van Honda.
147FMA
Het 147FMA motorblok is gelijkwaardig aan het 139FMA motorblok. Echter is het 147FMA motorblok standaard voorzien van een 70cc cilinderset.
139FMB
Het 139FMB is het meestvoorkomende motorblok met een staande cilinder. Dit motorblok komt voor op onder andere de Mash Fifty, Hanway Muscle, Zhenhua Ape en de Orion RX50. Dit motorblok is niet hetzelfde als het motorblok van de Honda CB50 of CY50 die ook zijn voorzien van een staande cilinder. De onderdelen van een 139FMB motorblok zijn over het algemeen niet uitwisselbaar met andere type motorblokken.